Män vill att blodgivning är enkelt

Enligt en färsk undersökning av Blodtjänst motiveras män som donerar blod, utöver viljan att hjälpa, även av smidighet och lätthet i blodgivning. Fler män behövs som blodgivare.

Blodgivare på blodgivningsställe.

År av pandemi, människors minskade rörlighet och världssituationen har påverkat samhället så att tillräckligheten av blodgivare hotar att bli en utmaning. För närvarande ger cirka tre procent av finländarna i donationsåldern blod varje år.

Patienterna behöver blodgivarnas hjälp varje dag och behoven inom patientvård förändras ständigt. Fler män önskas som blodgivare, eftersom de ofta är större än kvinnor, och därmed är deras blodvolym också större än kvinnors. Män har betydligt större järndepåer än kvinnor, som tål blodgivning bättre.

– Även om antalet manliga donatorer har ökat en aning under de senaste två åren, är de fortfarande klart färre än kvinnor. Männens andel av blodgivarna är för närvarande 43 %, säger Liisa Romo, kundchef i Blodtjänst.

Viljan att hjälpa orsak att börja

Blodtjänst genomförde på sommaren en enkätundersökning bland män som donerar blod för att ta reda på deras åsikter och erfarenheter av blodgivning. 758 manliga donatorer svarade på enkäten.

Önskan att hjälpa patienter som behöver blodprodukter var tydligt den viktigaste orsaken till att börja ge blod (74 % av de svarande). Den näst viktigaste orsaken (31 %) var uppfattningen att blodgivning är bra för den egna hälsan, och den tredje (21 %) var föredöme och uppmuntran i den närmaste kretsen.

– Många upplever att blodgivning har positiva hälsoeffekter. Det finns dock ingen övertygande forskningsinformation om detta, eftersom blodgivare i princip är friska redan när de kommer till blodgivningen. Det är inte lätt att forska i hälsoeffekter, säger Janina Forstén, läkare på Blodtjänst.

Smidig blodgivning får människor att återvända

Det främsta skälet till att respondenterna i enkäten återvände till blodgivningen var att det är enkelt att donera (76 %). Strax därefter (74 %) var viljan att hjälpa patienter som behöver blodprodukter. Respondenterna i enkäten bedömde blodgivning som mycket enkelt med det berömliga betyget 9,25 (skala 1–10).

– Respondenterna uppskattade särskilt personalens yrkesskicklighet och vänlighet samt den smidiga blodgivningen och fungerande tidsbokningen. Man bedömer också att dessa lyckas mycket bra, gläder sig Liisa Romo.

– Det verkar som att speciellt de som ger blod för första gången, upplever att blodgivning är lättare än de trodde. Lättheten betonas också, vid sidan av viljan att hjälpa, som en viktig anledning att återvända till blodgivningen, konstaterar Romo.

Senast uppdaterad: 20.08.2024