Blodgivning är bevisligen lätt – Finska kändisar visar att det är underbart enkelt att hjälpa
Enligt undersökningar genomförda av Finlands Röda Kors Blodtjänst uppfattas blodgivning som ett enkelt sätt att hjälpa. Blodtjänstens kampanj "Underbart enkelt" lyfter fram blodgivningens enkelhet och betydelse med hjälp av välkända personer. Blodgivning tar mindre än en timme men kan rädda ett liv.

Blodgivning är ett snabbt, enkelt och gratis sätt att hjälpa. Som bäst kan du vara med och rädda liv, vad skulle vara ett mer värdefullt sätt att använda en kort stund av din dag, uppmuntrar radiovärd och innehållsskapare Karoliina Tuominen.
Blodgivningstillfällen ordnas året runt på olika håll i Finland, varje vardag. Processen är utformad för att vara smidig och enkel.
Du behöver inte veta din blodgrupp, och du behöver inte förbereda dig för blodgivning i förväg. Varje blodgivare fyller i en hälsodeklaration i förväg och diskuterar med en sjuksköterska innan givningen för att säkerställa både givarens och patientens säkerhet. Blodgivare erbjuds kaffe, te, juice och små snacks direkt efter givningen för att stödja återhämtningen. På givningsdagen kan du göra dina vanliga sysslor. Undvik bastu och ansträngande träning.
Arttu Wiskari deltog i kampanjen för en anhörigs skull
“Underbart enkelt” är en kampanj genomförd i samarbete mellan Blodtjänsten och reklambyrån Smoy. Kampanjens mål är att öka antalet nya blodgivare och göra blodgivning mer attraktivt.
Förutom Karoliina Tuominen, är kampanjens ansikten skådespelaren Kristo Salminen, artisten och låtskrivaren Isaac Sene och musikern Arttu Wiskari. Alla deltagare är med i kampanjen utan ersättning.
Behovet av blod för en nära anhörig fick Arttu Wiskari att delta:
”För mig är blodgivning viktigt eftersom min pappa nyligen hade ett stort behov av blod. Nu mår han bra eftersom han fick blod”, berättar Wiskari.
Du kan delta i kampanjen “Underbart enkelt” genom att ge blod. Att uppmuntra till blodgivning är också värdefullt. Du kan hjälpa till exempel genom att berätta om vikten av blodgivning för dina nära och kära, uppmuntra människor på sociala medier, vara ledare för en blodgivargrupp eller stödja en förstagångsgivare.
Utmärkt betyg för blodgivningens enkelhet
I undersökningar som genomfördes 2024 gav blodgivare ett genomsnittligt betyg på 9,4 på en skala från 1–10 för enkelheten. Totalt svarade 1 769 blodgivare. Resultaten visar att blodgivning generellt uppfattas som en smidig och trevlig upplevelse.
Givarna uppskattar de elektroniska tjänster som utvecklats under de senaste åren, vilket gör besöket enklare. Givarna kan bland annat fylla i hälsodeklarationen i förväg, vilket minskar onödiga besök. Efter givningen kan blodgivaren kontrollera sitt hemoglobin och nästa möjliga givningsdatum i appen. Vid blodgivning uppskattar givarna personalens yrkesskicklighet och vänliga serviceattityd samt smidigheten i givningen, där upplevelsen enligt svararna överträffar förväntningarna.
”Blodgivning är ett underbart enkelt sätt att hjälpa. Du behöver inte boka hela dagen eller ta fram plånboken. Bara en liten paus och livet fortsätter – ditt eget och någon annans”, sammanfattar copywriter Teemu Eskola från
Nya givare behövs ständigt
I Finland behövs årligen över 20 000 nya blodgivare. Patienter behöver hjälp av 600–700 blodgivare varje dag. Det är viktigt att det finns tillräckligt med frivilliga blodgivare i Finland. Detta säkerställer att patienter får de blodprodukter de behöver i alla situationer.
Blodgivningens enkelhet och smidighet är viktiga faktorer som uppmuntrar människor att delta. De flesta 18–70-åringar kan ge blod så länge hemoglobinvärdena är tillräckligt höga och deras hälsotillståndet är bra.
Mer information om kampanjen och blodgivning finns på veripalvelu.fi. #ihananhelppoa @veripalvelu
Finlands Röda Kors, Blodtjänst: Kommunikations- och marknadsföringschef Anne Lind, p. 029 300 1709
SMOY: Copywriter Teemu Eskola, p. 0400 759 676.
Källa: Undersökningar genomförda av Blodtjänsten för blodgivare Män som blodgivare 2024 N=745 (9,25), Kundupplevelse 2024 N=1024 (9,47)
