Reklamaatiot ja palautukset
Reklamaatiot
Verivalmisteet
Kun verivalmistetta epäillään vialliseksi, voi asiakas palauttaa valmisteen Veripalveluun huolellisesti pakattuna. Mahdollisen siirtolaitteen voi jättää kiinni valmisteeseen siten, että rullasulkija on kiinni ja letku suljettu korkilla tai tiukalla solmulla. Lähetyksen mukana tulee toimittaa valmistevalituslomake.
OctaplasLG®-jääplasmavalmisteet
Kun epäillään octaplasLG®-valmistetta vialliseksi, tulee tuotevalitus tehdä välittömästi tilauskeskukseen. OctaplasLG®-valmisteiden tuotevalitukset ja asiakaspalautteet (esim. pussien rikkoutuminen) tehdään octaplasLG®-tuotevalituslomakkeella. Jos lääkevarmennusjärjestelmä antaa hälytyksen esimerkiksi tilanteessa, jossa 2D-datamatriisia ei voi lukea tai turvamekanismi on viallinen, täytetään alla oleva tuotevirhe-epäily lääkevarmennusjärjestelmä-lomake. Lisäohjeita octaplasLG®-tuotevalituksiin löytyy alla olevasta asiakasohjeesta.
OctaplasLG-tuotevalituslomake
Tuotevirhe-epäily lääkevarmennusjärjestelmä-lomake
OctaplasLG-tuotevalitukset, asiakasohje
Lomake faksataan Veripalveluun tai lähetetään osoitteeseen laakkeet@veripalvelu.fi. Valmiste tulee säilyttää verikeskuksessa mahdollista palautuspyyntöä varten.
Jokaista lääkkeisiin kohdistunutta valitusta käsitellään tuotevirhe-epäilynä, kunnes varmuus tilanteen vakavuudesta on selvitetty. Tuotevirheellä tarkoitetaan sitä, että lääketehtaasta luovutettu lääkevalmiste-erä, sen osa tai yksittäinen pakkaus ei ole vaatimustenmukainen.
Veripalvelu hyvittää valmisteet asiakkaalleen tekemiensä selvitysten perusteella.